Posted by: Auto Galvu Remonts | 31/03/2010

Par vārstiem un ligzdām

Auto galva ir viens no svarīgākiem dzinēja mezgliem. Dzinēja ekspluatācijas gaitā tā galvas dažādie defekti veido līdz pat 50% no kopējām problēmām, kas mēdz piemeklēt auto motoru. No tā arī rodas pastiprinātā uzmanība un pietāte, ar kādiem profesionāļi izturas pret iekārtām un tehnoloģijām, kas tiek izmantoti dzinēja galvas remontam, jo arī šeit, kā jau visos ar dzinēju saistītos jautājumos, netrūkst smalku knifu, zināšanu, viltībiņu, utt…
Ātra diluma un pat sabrukšanas problēma mēdz gadīties pēc nepienācīgi veikta gāžu sadales mehānisma remonta.
Autoservisi problēmu mēģina risināt vienkārši – novelt vainu uz nekvalitatīvām rezerves daļām. Vēl jo vairāk mūsdienās, kad daudzkārt tiek pielietotas detaļas, kuru izcelsme ir apšaubāma… t.i. no šrota. Un daudzos gadījumos tas arī iet cauri.

vārsti

Tomēr problēmas mēdz rasties arī izmantojot zināmu ražotāju izgatavotas rezerves daļas.

Problēma: Vārsta galvenais uzdevums ir hermētiski noslēgt sadegšanas kameru, t.i. aizvērtā stāvoklī caur vārstu nedrīkst plūst nedz gaiss, nedz degšanas produkti. Ne virzienā uz ieplūdes kolektoru, ne arī uz izpūtēju. Kā tiek risināts šis uzdevums – panākot, ka vārsta galvas noslēdzēj virsma cieši piekļautos vārsta ligzdas noslēdzēj virsmai. Vienmērīgi un cieši pa visu slēdzēj virsmu platību.
Kad vārsta galva , kas uzsilusi līdz pat 700-800 grādiem sēžas ligzdā, kurai ir temperatūra ~ 150 grādi, vārsta galva tiek dzesēta. Jo labāk un ātrāk dzesējās, jo labāk un hermētiskāk savienojums, slēguma hermētiskums. Hermētisku vārstu ir grūti pārkarsēt, ja nebūtu hermētisks – pārkarstu.
Lai nodrošinātu pienācīgu vārsta sēdēšanu ligzdā tam ir jāatbilst vairākām prasībām, kuru neievērošana nodrošina problēmu rašanos – hermētiskuma zudums, vārsta izdegšana un/vai vārsta galvas notrūkšana.

Vārstam ir garš kāts, kas slidinoties vārsta vadīklā nodrošina vārsta pozicionēšanos. Vadīklā vārsta kāts ieiet viegli, praktiski bez brīvgājiena, tomēr brīvgājiens starp vadīklu un kātu sastāda 0.03-0.04mm. Bez tā vārstam uzsilstot tas sāks ķīlēt vadīklā. Tāpēc labāk šis brīvgājiens ir nedaudz lielāks, nekā mazāks. Lielāka atstarpe starp vārsta kātu un vadīklu nozīmēs lielāku grabēšanu/klaudzēšanu dzinējam darbojoties.
Vārsts nespējot pienācīgi noslēgties, iestrēgst pusceļā vai kaut kur būs spraudziņa. Dzinējs sāks “sprauslāt“ un arī ar dzesēšanu būs problēmas – pārkarsēts vārsts, sadedzis vārsts u.t.t.
Vārsta izliekums šķībi iepressētā vadīklā – populārākais iemesls vārsta galvas lūzšanai.

Vārsta un ligzdas slēdzēj virsmas ekspluatācijas gaitā zaudē savu sākotnējo profilu un relatīvais spiediens slēdzēj virsmās vārstam aizveroties vairs nav vienmērīgs, kas nelabvēlīgi ietekmē vārsta hermētiskumu un mūžu.
Nevienmērīgie spiedieni slēdzējvirsmām saskaroties nodrošina to nevienmērīgo dilumu, kas savukārt agri vai vēlu noved pie vārsta un/vai ligzdas ovāluma ar sekojošo hermētiskuma zudumu.
Ja slēdzējvirsmas uz ligzdas un vārsta neatradīsies uz vienas ass vai arī vārsta slēdzēj virsma nebūs uz vienas ass ar vārsta kātu, tad vārsts sēžoties ligzdā sitīsies gar tās malu, kas radīs nevienmērīgu dilumu un kā rezultāts – hermētiskuma zudumu ar visām izrietošām sekām. Vārsta galvas mēģinot iegulties slīpā ligzdā nodrošinās nevienmērīgu vārsta kāta spiedienu uz tā vadīklu un pastiprināts vadīklas dilumu arī nebūs ilgi jāgaida. Līdzīgas problēmas rodas arī ja slēdzēj virsmām nav vienāds platums visā to garumā – nevienmērīgs ligzdas dilums agri vai vēlu izraisīs vārsta kāta šķiebšanos vadīklā un vadīkla dils ārkārtīgi ātri.

Jebkura veida neprecizitātes gāžu sadales mehānismā ir ne tikai jaudas zudums, papildus klabēšana, palielināts degvielas patēriņš, toksiskums, eļļas patēriņš, utt, bet arī pastiprināts dilums un resursa samazināšanās. Kompresijas zudumu dēļ ne-hermētiskiem vārstiem nespēs kompensēt neviens pat labākais dzinēja vadības kompjūters. Šīs ir mehāniskas problēmas, kuras arī jāapkaro ar mehāniskiem paņēmieniem. Pie lielām atstarpēm vadīklas/vārsta kāta savienojumā eļļu dzinējā nenoturēs neviens, pat viss labākais vārsta blīvslēgs.
Pie šķības pozīcijas vārsta kāts katru reizi vārstam aizveroties tiek nedaudz saliekts. Līdz brīdim, kad vārsta galva nolūzīs no kāta, tādejādi demonstrējot metāla noguruma efektu darbībā. Veiksmes gadījumā tas notiksies pie nelieliem apgriezieniem.

Nav vairs jāskaidro precizitātes nepieciešamību dzinēja galvas remonta darbos, it īpaši ģeometrisko prasību ievērošanu, t.i. profilu un ass līniju ievērošanu.
Vārstu ligzdu remontam pārsvarā tiek lietots rokas instruments, piemēram – rokas frēzes, daudzgriežņu galvas. Gan Krievijas, gan arī citu valstu ražotāju izgatavotas. Oriģinālie instrumenti, kvalitatīvas un ne visai, kopijas. Ideja – ievieto centrēšanās stieni vārsta vadīkla un griez tik instrumentu līdz darbiņš padarīts. Tā mūsdienās strādā gan garāžās, gan arī dārgos autorizēto dīleru servisos. Diemžēl izpildījuma kvalitāte pēc šādiem remonta darbiem ir tālu no vēlamā, neskatoties uz instrumentu piegādātāju reklāmas saukļiem. Šādas apstrādes rezultātā vārsta ligzdai lielākā vai mazākā mērā piemīt viens vai vairāki no augstākminētiem defektiem, savukārt daži iegūtie pat vēl netika pieminēti.
Pienācīgas stingrības trūkums savienojumā – centrēšanās stienis/ griezējinstruments/apstrādājamā detaļa. Centrēšanās stienis piespiežot griezējinstrumentu detaļai, tiek deformēts. Tas nespēj izturēt vertikālo slodzi saglabājot savu pozīciju! Jo cietāka vārsta ligzda, jo stingrāk frēze tiek spiesta pie detaļas un – centrējošais stienis liecas līdz vairs neatrodas uz vienas ass ar vārsta vadīklu, īpaši ja runa ir par mūsdienu vārstiem ar 5-6mm kātiem. Protams ir mehāniķi, kas neprecīzām iekārtām spēj puslīdz iekļauties tehnoloģiskajās pielaidēs. Viņu pakalpojumi parasti nav lēti.

Publikācija no interneta un gudrām grāmatām.


Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

Kategorijas

%d bloggers like this: