Posted by: Auto Galvu Remonts | 12/04/2010

Izotermiskais presējums jeb kaltie virzuļi

Tiecoties pēc lielākas jaudas, nedrīkst aizmirst par dzinēja dzīvotspēju. Ķeroties pie dzinēja pārbūves, nevajag aizmirst, ka jāsāk ir ar nozīmīgākajām komponentēm – parunāsim par vienu no tām, kas vienlaicīgi ir arī ļoti atsaucīga uz jaudas palielināšanu – virzuļi.

4-Stroke-Engine

Vizuāls darbības princips atverot bildi

Jo lielāku jaudu attīsta dzinējs, jo lielākai slodzei tiek pakļautas tā komponentes. No visām dzinēja iekšējām komponentēm, virzulis ir visvairāk noslogotā detaļa. Virzuļa paātrināšanos no miera pozīcijas līdz apmēram 1524 metriem minūtē (90 km/h) un apstāšanos līdz miera pozīcijai 125 reizes sekundē, kur temperatūra vidēji pārsniedz 760 grādus pēc Celsija. Virzulim ir arī jāiztur, kad uzgāzējiet savus dzinējus līdz 8000 apgriezieniem minūtē.

Standarta virzuļi

Rūpnīcas virzuļi ir izgatavoti zem nosacījuma, ka ražošanas izmaksām jāsaglabājas cik vien iespējami zemām un dzinējam jākalpo noteiktu laika periodu, kā rezultātā lielākā daļa mūsdienās saražotu virzuļu ir atlējuma paveids. Tehnoloģijai attīstoties, šie virzuļi, protams, ir daudz kvalitatīvāki kā agrāk ražotie, bet jebkurā gadījumā to devums nav pat salīdzināms ar stabilitāti un jaudu, ko iegūst ar kvalitatīvu kalto virzuļu komplektu palīdzību.

Pieci soļi jaudas palielināšanai

Kaltie virzuļi var palielināt dzinēja jaudu piecos veidos. Protams, neviena no darbībām nav veicama bez iepriekšējas sagatavošanās un citu saistītu detaļu, komponenšu attiecīgām vai atbilstošām modifikācijām.

1, kaltais virzulis var tikt izgatavots ar lielāku diametru nekā standarta, lai palielinātu dzinēja tilpumu. Cik daudz jaudas tas palielinās? Procentuāli no dzinēja tilpuma palielināšanās arī palielinās tā dotā jauda un griezes moments.

2, kaltie virzuļi var tik izgatavoti, lai tie radītu lielāku kompresijas pakāpi kā oriģinālizpildījumā (kompresijas pakāpi veido telpu attiecība starp virzuļa gājiena augšējo un apakšējo stāvokli). Šī augstākā kompresijas pakāpe uzlabo dzinēja termisko efektivitāti, un tas atļauj dzinējam saražot lielāku jaudu, izdalot gāzes ar zemāku temperatūru kā standartā. Lielākajā daļā gadījumu virzuļi ar palielināto kompresijas pakāpi parasti dod četru procentu jaudas un griezes momenta palielināšanos.

3, kaltie virzuļi, kas apvienoti ar kvalitatīvu gredzenu komplektu, paaugstinās gredzena izolācija, kas labāk uztur spiedienu cilindrā, kas savukārt atkal palielinās jaudu un dzinēja efektivitāti.

4, labi izstrādāti kaltie virzuļi piemetīs kādu zirgspēku, samazinot berzi cilindrā. Daudzos gadījumos tiek izmantots plānāku gredzenu komplekts un vadvirsmas profils, kas ļoti nopietni samazina cilindra uz virzuļa saskarsmi. Daži ražotāji (kā Mahle un HKS) pielieto vēl nopietnāku tehnoloģiju – izmanto sausā veida lubrikantu virzuļa vadvirsmai, lai minimizētu berzi.

5, tā kā materiāls un ražošanas process ir daudz pārāks par lieto virzuļu izmantotiem, virzuļu svars tiek samazināts pat vairākas reizes. Vieglāks svars virzulim ļauj dzinējam darboties daudz komfortablāk augstos apgriezienos un padara to atsaucīgāku.

Seši soļi izturības palielināšanai

Papildus piecām iespējam jaudas palielināšanai, kaltie virzuļi arī piedāvā sešus veidus izturības un drošuma palielināšanai.

1, kaltie virzuļi ir pieejami vai nu ar 4032 (zema silicona līmeņa) vai 2618 (bez silikona) materiālu. Abiem šiem materiāliem ir daudz pārāki fiziskie rādītāji par alumīnija lietiem virzuļiem.

2, kaltiem virzuļiem var pārvietot gredzenus, samazinot temperatūras ietekmi uz tiem vai palielināt gredzena laukumu, padarot uzņēmīgāku pret detonācijas bojājumiem.

3, caur ierobežotu elementa analīzi un datora modelēšanu, virzuļa ražotājs vai pārdizainēt virzuļa struktūru, lai panāktu visaugstāko pretestības un svara attiecību.

4, arī izmantojot analīzi un modelēšanu, ražotāji var samazināt materiāla biezumu kritiskajās vietās kā, piemēram, virsmai vai klanim.

5, ražotājs var uzstādīt termisko barjeru virzuļa virsmai, lai samazinātu paša virzuļa sakaršanu.

6, virzuļa dizaineri var lietot lielāku diametru vai plānākas sieniņas virzuļa spraudei vai tapai (virzuļa un klaņa savienojuma stiprinājums), lai neuztrauktos par virzuļa deformāciju pie lielas jaudas.

Pēc visa var secināt, ka kaltie virzuļi ne tikai palielina jaudu, bet arī padara dzinēja darbību vieglāku, kopējo temperatūru mazliet zemāku, iespējams padarot mūžu ilgāku. Kā ir īstenībā, to tikai uzzināsiet, kad reāli paši uzliksiet šo vērtīgo mantiņu savam spēkratam.

Atgādinu – parastie lietie virzuļi ir lieliski piemēroti un pilnīgi pietiekami priekš sērijveida dzinējiem.

Publikācija no interneta un gudrām grāmatām.


Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

Kategorijas

%d bloggers like this: