Posted by: Auto Galvu Remonts | 14/04/2010

Horse power (Zs)

Jebkurš ar auto lietām saistīts cilvēks ir dzirdējis tādu terminu kā zirgspēks. Par tiem runā katru reizi, kad stāsta par auto, pat zāles pļāvējiem ir lielas uzlīmes ar zirgspēku raksturojumu. Bet kas ir zirgspēks, un ko tas parāda agregāta darbības novērtējumā?

power-diesel-car

dīzelis

 

Definīcija

Terminu zirgspēks izgudroja inženieris James Watts (1736 – 1819), kurš ir galvenokārt pazīstams dēļ saviem efektivitātes uzlabojumiem tvaika dzinēju darbībā. Tāpat mums par viņu atgādina katra spuldze, kuru mainām savos mājokļos.

Stāsts par zirgspēkiem sākas ar to, ka James Watts strādāja ar ponijiem kādās ogļu raktuvēs un viņam vajadzēja veidu, kā runāt par spēku, kas pieejams no viena šāda dzīvnieka. Viņš atklāja, ka vidēji ponijs spēja veikt 29 700Nm lielu darbu minūtē. Viņš tad palielināja šo skaitli par 50% un sasaistīja 1 zirgspēku ar ~44500Nm lielu darbu minūtē. Šī abstraktā mērījuma vienība ir tā, kura ir izdzīvojusi gadsimtiem un šodien raksturo gan auto, gan zāles pļāvēju, gan motorzāģi un dažreiz pat putekļsūcēju.

Principā viens zirgspēks pēc Watta domām ir viena zirga spēja veikt 29 700Nm lielu darbu vienā minūtē. Tādēļ iedomājies zirgu ceļam ogles no raktuvēm, kur viens zirgs spētu pacelt 150 kg ogles par 30 metriem minūtes laikā. Protams, ja viņam tas būtu jādara tieši, tad būtu grūti. Bet, izmantojot dažādu sviru palīdzību, tas pilnībā iespējams.

Zirgspēkus izrādās var pārvērst arī citās mērvienībās. Tā piemēram 1 zirgspēks ir vienāds ar 746Wattiem, 2545 Britu Termiskām vienībām, 1055 džouliem, 252 gramu kalorijām, jeb 0.252 ēdiena kalorijām. Tādēļ varētu pieņemt, ka 1 zirgs patērētu 641 kaloriju stundas laikā, ja tam būtu 100% efektivitāte.

Zirgspēku mērīšana

Lai noskaidrotu dzinēja jaudu, auto jāpieslēdz/jāuzliek uz jaudas stenda vai dinometra. Dinometrs (jaudas stends) uzliek slodzi uz motora un mēra, cik lielu spēku motors spēj radīt pret šo slodzi.

Dinometra tehnoloģija ir salīdzinoši vienkārša, tas mēra slodzi pie maksimāli grīdā iespiesta akseleratora pedāļa pret motora apgriezieniem. Tā, piemēram, dzinējs varētu tikt turēts pie konstantiem 7000 apgriezieniem, un dinometrs aprēķinātu slodzi, kuru tas spēj turēt. Tad apgriezieni tiktu samazināti līdz 6500 vienībām un atkal tiktu atzīmēts, kādu slodzi dzinējs spēj turēt, tā turpinot noteiktu motora apgriezienu diapazonu. Bet tas, ko dinometrs patiesībā mēra, ir griezes moments (lbs-ft sistēmā). Lai no tā iegūtu jaudu, grieze jāreizina ar apgriezieniem un jādala ar 5252.

Jaudas līkne

Ja grafiski tiek atzīmēta jauda pret apgriezieniem, tad tiek iegūta jaudas līkne. Tipiska jaudas līkne lieljaudas motoram  parāda maksimālo dzinēja, kā arī maksimālo griezes punktu pie konkrētiem apgriezieniem. Bieži šos maksimumus var atrast norādītus žurnālos vai brošūrās par automašīnām (320zs @ 6500rpm, 290lb-ft griezes moments @ 5000rpm – rādītāji 1999.gada Ford Shelby.  Pie teiktā, ka dzinējam ir “liels zemapgriezienu griezes moments”, tiek domāts, ka maksimālais griezes moments tiek sasniegts jau pie 2000 līdz 3000 apgriezieniem.

Apgriezienu diapazons, kur motoram ir vislielākais spēks – jācenšas visu laiku atrasties starp maksimālo griezes momentu un maksimālo jaudu.

Jauda sporta automobiļos

Auto ir ļoti dinamisks, ja tam ir liela jaudas un svara attiecība. Tas ir loģiski – jo lielāks svars, jo vairāk spēka vajadzēs, lai to paātrinātu. Viennozīmīgi vislabākais variants ir maza svara auto ar jaudīgu dzinēju, tad tiks sasniegti vislabākie rezultāti .

Publikācija no interneta un gudrām grāmatām.


Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

Kategorijas

%d bloggers like this: