Posted by: Auto Galvu Remonts | 27/09/2010

Tehniskie šķidrumi

Šķidrumiem ir ļoti būtiska nozīme automobiļa normālā darbībā.

Dzesēšanas šķidrums

Automobiļa dzinēja dzesēšanas sistēma bez sava tiešā pienākuma – motora atvēsināšanas – veic arī braucēju komfortam vēsā laikā ļoti nozīmīgo mašīnas salona apsildi. Tātad, ja ar šo sistēmu kaut kas nav kārtībā, tad to izjūt ne tikai braucamais, bet arī tajā sēdošie.

Dzeses sistēma

Dzesēšanas sistēmas shēma

Bieži vien par to, kas ir mūsu mašīnas radiatorā, aizdomājamies tikai tad, kad jūtam, ka motors sāk pārkarst vai arī tieši pretēji – aukstā laikā pārāk lēni uzsilst un apsildes sistēma nenodrošina vajadzīgo siltumu. Parasti šādos gadījumos ir vainojams termostats, kura defekta dēļ dzesēšanas sistēma motoram vairs nenodrošina normālu temperatūras režīmu. Siltā laikā pārmērīgu motora dzesēšanu var arī nemanīt, taču līdz ar apkārtējā gaisa temperatūras pazemināšanos pārdzesēšana noteikti ir pamanāma. Turklāt drēgnumu izjūt ne tikai šoferis un pasažieri, bet arī automobiļa dzinējam tas nebūt nepatīk. Motoram, kurš ilgi ir spiests strādāt nepietiekamas temperatūras režīmā, pieaug degvielas patēriņš un arī darbības stabilitāte var pasliktināties.

Regulāra apkope

Tāpat kā mašīnas dzinējam ir nepieciešama regulāra eļļas maiņa, arī dzesēšanas šķidrums palaikam ir jānomaina. Dzesēšanas sistēmās pildāmie speciālie nesasalstošie šķidrumi jeb antifrīzi parasti kalpo kādus divus trīs gadus. Pašiem modernākajiem izstrādājumiem darba mūžs ir pagarinājies jau līdz pieciem sešiem gadiem. Tomēr praksē nereti par antifrīza maiņu atceramies tikai tad, kad sākas kaut kādas ķibeles, kuras ne vienmēr ir tieši saistītas ar dzesēšanu vai apsildi. Modernajos automobiļos ir neskaitāmi dzinēja temperatūras devēji, kuri iespaido motora darbību dažādos režīmos. Ar laiku tie esot kontaktā ar vecu dzesēšanas šķidrumu vai, vēl ļaunākā gadījumā, ar ūdeni, apaug ar nosēdumiem un vairs precīzi nepilda savu uzdevumu. Arī dzesējošā šķidruma sūknis un termostats sāpīgi izjūt veca vai nekvalitatīva antifrīza klātbūtni. Visbeidzot arī apsildes sistēmas radiators var pamazām aizsērēt un krāsniņa vairs nevar nodrošināt vajadzīgo mikroklimatu automašīnas salonā. Lai šīs uzskaitītās nepatikšanas nepiemeklētu, ieteicams laikus pievērst uzmanību mašīnas radiatora saturam. Ja, atverot dzesēšanas šķidruma izplešanās bāciņas vāku, iekšā redzama brūna un duļķaina zupa, tad vislabāk to apmainīt pret jaunu, pārliecinoša ražojuma antifrīzu. Iegādājoties lietotu automašīnu, labāk nezīlēt, bet vienkārši nomainīt gan visas eļļas, gan antifrīzu. Principā dzesēšanas šķidrumam pirms ziemas var pārbaudīt blīvumu un attiecīgi arī sasalšanas temperatūru, tomēr, kā jau teikts, labāk uzpildīt jaunu.

Labas kvalitātes antifrīziem tiek izvirzītas visai augstas prasības. Tiem ir zema sasalšanas temperatūra, kurai mūsu klimatiskajos apstākļos ir jābūt -40 °C. Vārīšanās temperatūra ir virs 100 °C. Neatkarīgi no krāsas visi modernie antifrīzi, kuru lielākais vairākums ir ražoti uz etilēnglikola bāzes, savā starpā ir jaucami. Turklāt tie neatstāj nelabvēlīgu iespaidu uz alumīnija, vara sakausējuma un gumijas detaļām. Tātad labs antifrīzs neveido katlakmeni, nebojā un pat uzlabo dzesēšanas sistēmas darbību. Vēl jāpiebilst, ka visi šie šķidrumi ir indīgi un apieties ar tiem vajag uzmanīgi.

Tosols arī ir antifrīzs

Vēl no padomju laikiem daudziem autobraucējiem nesasalstošais dzesēšanas šķidrums asociējas ar nosaukumu “Tosols”. Šī preču zīme ir tā iegājusies ikdienas sarunvalodā, ka nereti tādēļ gadās dažādi pārpratumi un kuriozi. Diezgan izplatīts ir maldīgais uzskats, ka “Tosols” der tikai prastajai krievu tehnikai, bet antifrīzs domāts smalkākiem rietumnieku ražojumiem, turklāt tos nekādā gadījumā nedrīkst jaukt kopā.

Galvenokārt pateicoties līdzīgiem mītiem un lai neatbaidītu pie pazīstamā nosaukuma pieradušos pircējus, autoķīmijas tirgotāji joprojām turpina rotāt savas nesasalstošā dzesēšanas šķidruma kanniņas ar šo ne īpaši precīzo nosaukumu. Būtībā visus antifrīzus neatkarīgi no nosaukuma var iedalīt vai nu kvalitatīvos visiem mūsdienu automobiļiem atbilstošos, vai arī nekvalitatīvos, starptautiskiem standartiem un autoražotāju prasībām neatbilstošos dzesēšanas šķidrumos. Kā atšķirt labu produktu no nekvalitatīva vai pat mašīnai kaitīga viltojuma? Zināms kvalitātes garants ir kārtīga tirdzniecības vieta un pazīstamas firmas nosaukums. Uz aizdomīgu izcelsmi visbiežāk norāda primitīva etiķete, uz kuras nav atrodams šķidruma ķīmiskais sastāvs un atbilstība standartiem. Tātad arī jau pieminētais “Tosols” var būt jebkurai mūsdienu automašīnai derīgs, lai gan tieši šis izplatītais nosaukums ļoti bieži tiek izmantots arī uz šaubīgu ražotāju iepakojumiem. Parasti antifrīzi tiek iekrāsoti zilā, nedaudz retāk zaļā vai sarkanā krāsā. Krāsojuma tonim nav nozīmes un tas kalpo, lai šķidrums būtu vieglāk pamanāms noplūdes gadījumā, kā arī jau pieminētajai kvalitātes pārbaudei. Ja dzesēšanas šķidrums zaudējis sākotnējo krāsu, kļuvis duļķains un brūns, jāsāk domāt par tā nomaiņu.

Ērtāk ir izmantot jau lietošanai gatavu dzesēšanas šķidrumu, jo tur jau antifrīzs ir vajadzīgajā koncentrācijā. Savukārt koncentrāts pašam ir jāsajauc ar vajadzīgo daudzumu demineralizēta ūdens. Turklāt svarīga ir koncentrāta un ūdens optimālā attiecība 70:30%, kad ir viszemākā kristalizācijas un visaugstākā vārīšanās temperatūra. Palielinot glikola daļu, sasalšanas temperatūra nevis pazemināsies, bet paaugstināsies. Tīra, ar ūdeni neatšķaidīta etilēnglikola sasalšanas temperatūra ir tikai mīnus 10 grādi.

Skalojamie un pretsūces līdzekļi

Ja ir aizdomas par ļoti netīru dzeses sistēmu, to var arī izskalot, ņemot talkā speciālos skalojamos līdzekļus. Taču ar pavecāku mašīnu radiatoru skalošanu pārāk aizrauties nevajadzētu, jo tad var parādīties arī kāda sūce. Redzamākā nepieciešamība skalošanai varētu būt krāsniņas darba efektivitātes pazemināšanās. Praktiski visas lielākās autoķīmijas firmas piedāvā dažādus dzesēšanas sistēmas skalotājus un attīrītājus, kurus paredzēts lietot pirms jauna antifrīza uzpildes.

Antifrīza noplūdes gadījumā ne vienmēr ir jāķeras pie remonta. Reizēm var izlīdzēties ar kādu no dzesēšanas šķidruma pretsūces līdzekļiem, kuri tīri labi novērš nelielas sūces dzesēšanas sistēmā. Pārāk gan ar šo metodi aizrauties nevajadzētu un, ja pēc pirmās lietošanas sūce netiek novērsta, atkārtot nav vērts, jo pretsūces līdzeklis tikai lieki piesārņos sistēmu.

Guntars Pulss, Latvijas avīze

 

Reklāma

Reklāma


Responses

  1. Nja, Guntar, vietām tu kārtīgu ūdeni esi nogāzis!🙂


Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

Kategorijas

%d bloggers like this: