Posted by: Auto Galvu Remonts | 20/12/2010

Ja auto dodas ziemas miegā

Pirms atstājat auto stāvvietā vai garāžā uz ilgāku laiku, vēlams to attiecīgi sagatavot.

Daļa autobraucēju savu mašīnu neizmanto ikdienā, bet pie stūres sēžas tikai brīvdienās, izbraucot pie dabas. Sākoties slideno ceļu sezonai, šie “svētdienas” braucēji bieži vien noliek savu automašīnu ziemas guļā līdz nākamajam pavasarim. Tas ir visnotaļ apsveicams lēmums – ja cilvēks nejūtas drošs uz sniegotiem vai noledojušiem ceļiem, no braukšanas labāk atteikties. Izpaliks lieks stress pašam un citiem satiksmes dalībniekiem, arī ceļu uzturētājiem būs mazāk pārmetumu.

Ja ir iespēja, lielākā daļa vasaras braucēju cenšas savus spēkratus ziemas sezonā glabāt garāžās. Tas, protams, ir prātīgāk nekā pamest mašīnu uz ielas, kur to apdraud huligāni un arī apkārtējie nav sajūsmā par traucējošo pieminekli mājas priekšā. Tomēr, arī liekot mašīnu ziemas mierā tam piemērotos apstākļos, ieteicams to pienācīgi sagatavot ilgai bezdarbībai. Citādi pavasarī var atklāties, ka ziemu nogulējušais auto ir vēl vairāk laika zoba skarts nekā kaimiņa vāģītis, kas cauru gadu triekts pa sniegiem un sāļiem.

Super garaža

Super garaža

Garāžas piemērotība

Pirmkārt jāpievēršas tai vietai – garāžai vai šķūnītim, kur transportlīdzeklis tiek glabāts. Vispiemērotākās vietas auto glabāšanai ir labi ventilējamas koka celtnes, jo mašīnai nevar būt nekā kaitīgāka par mitru un slikti caurvējotu telpu. No šā viedokļa nevēlamākās ir metāla vai dzelzsbetona kastes, kuras parasti ir ļoti mitras un tādējādi veicina tajās glabājamā automobiļa rūsēšanu. Ja šādā garāžā turēts transportlīdzeklis regulāri tiek lietots, nekas ļauns nenotiks, jo auto var izvējoties. Bet, ja nabaga mašīnītei mitrumā ir jāpavada ilgāks laiks, tad no pastiprinātas korozijas neizbēgt. Tad jau labāk automobili turēt zem klajas debess.

Šur tur ir redzētas stāvvietas ar nojumēm, kas pasargā spēkratus no tiešas nokrišņu iedarbības. Tas ir ļoti labs un relatīvi lēts variants, kā uzlabot parastās stāvvietas. Savukārt apkurināmas garāžas mašīnām nebūt nav tik labas, kā varētu šķist. Ilgstošai glabāšanai no siltās telpas nav nekādas jēgas, jo arī aukstā un sausā vietā auto ziemas miegs būs gana labs. Bet ikdienā lietotam auto apsildīta garāža ir pat neveselīga. Saprotams, ka aukstā ziemas rītā ir ļoti patīkami iekāpt siltā mašīnā un mierīgi doties ceļā. Arī automašīnas dzinējam izpaliek grūtā iedarbināšana lielā salā. Tomēr straujās temperatūras svārstības uz automobili var atstāt nelabvēlīgu iespaidu. Visvairāk šādos apstākļos parasti cieš mašīnas virsbūve. Pēc kārtīga ziemas brauciena pa sniegiem un sāļiem auto, nokļuvis siltumā, ir pakļauts pastiprinātas rūsēšanas briesmām. Visvairāk šādos apstākļos cieš mašīnas virsbūve.

Sagatavošanas darbi

Arī pats braucamrīks pienācīgi jāsagatavo ilgstošajai bezdarbībai. Pirmkārt, mašīna ir kārtīgi jānomazgā.

Vēlams to darīt ar spēcīga spiediena ūdens strūklu, turklāt neaizmirstot arī automobiļa apakšdaļu, riteņu arkas un citas ne tik viegli pieejamas vietas, kur var sakrāties dubļi. Pēc pamatīgās dušas auto uzreiz nevajadzētu braukt garāžā, bet gan kārtīgi nožāvēt un izvēdināt. To ātri var paveikt, izbraucot kādu gabaliņu pa sausu ceļu. Pedantiskākie automīļi, savus četrriteņu draugus liekot uz ziemas guļu, mēdz arī atstāt atvērtas visas durvis un bagāžnieku – lai nenospiežas blīvgumijas, nedaudz samazināt riepās spiedienu – lai pasaudzētu ripuļus, un uzstutēt mašīnu uz klučiem – lai nenosēžas atsperes. Kārtīgam ikdienas braucējam šādas izdarības izsauc smīnu, taču sava daļa patiesības ir arī pedantiem. Drošības pēc arī jāatvieno akumulators. “Aķītim” ilgstoša dīkstāve ir diezgan neveselīga, tādēļ mierīgu prātu to var līdz pavasarim kādam aizdot. Ja nu tomēr akumulators jāglabā bez pielietojuma, tad ir ieteicama vēsa vieta.

Riepu glabāšana

Ar otra riteņu komplekta glabāšanas problēmu sastopas gandrīz ikviens, kam katrai sezonai ir speciālas riepas. Pašlaik aktuāls ir jautājums, kur likt ziemā nevajadzīgās vasaras riepas. Tagad vairāki autoservisi par attiecīgu samaksu piedāvā nevajadzīgā riteņu komplekta glabāšanas pakalpojumu.

Tiem, kas riepas glabā savās garāžās vai šķūnīšos, riepu ražotāji iesaka diezgan rūpīgus ripuļu glabāšanas noteikumus (tos pilnībā gan diezin vai kāds ievēro), tomēr vispārējai zināšanai tie var noderēt.

Pirmkārt jāatceras, ka riepas, kā jau jebkurš gumijas izstrādājums, ar gadiem noveco. Tādēļ tās ļoti ilgstoši glabāt nav ieteicams. Jebkuri nevēlami apstākļi var pasliktināt ripuļu īpašības un saīsināt to kalpošanas laiku. Savukārt atbilstoši visām prasībām riepas var glabāt vairākus gadus.

Der zināt

Riepas vajadzētu turēt vēsā, tumšā, sausā un labi vēdināmā telpā, kurā netiek pārsniegta normāla istabas temperatūra.

Riepām ir kaitīgs liels karstums un tieša saules iedarbība, kā arī tās nedrīkst nonākt tiešā kontaktā ar dažādām smērvielām, eļļām, degvielām un ķimikālijām.

Ja riepas tiek glabātas, uzmontētas uz diskiem, to spiediens ir jāsamazina līdz vienai atmosfērai.

Uz diskiem uzmontētas riepas var novietot praktiski jebkā, taču riepas bez diskiem labāk nekraut guļus vienu uz otras.

GUNTARS PULSS


Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

Kategorijas

%d bloggers like this: