Posted by: Auto Galvu Remonts | 22/02/2011

Ziemas pārbaudījums autobraucējiem

Bargais sals, temperatūrai vietām noslīdot līdz pat mīnus 30 grādiem, šonedēļ daudziem autovadītājiem sagādājis problēmas ar savu spēkratu iedarbināšanu, kamdēļ lūgta arī apdrošinātāju palīdzība. Kā informē apdrošināšanas kompānija “Balta”, šonedēļ līdz ar īpaši aukstajiem laika apstākļiem strauji pieaudzis arī pieteikumu skaits, kas saistīts ar klientu problēmām iedarbināt auto.

Problēmas radušās galvenokārt vecāka gada gājuma spēkratiem, kā arī tiem, kas ilgāku laiku nebija lietoti un kuru vadītāji nebija atbilstoši parūpējušies par braucamo sagatavošanu ekspluatācijai ziemas apstākļos. Nedēļas pirmajā pusē apdrošināšanas sabiedrība saņēmusi pat 40 pieteikumus dienā, kuros cilvēki lūguši palīdzību sava auto iedarbināšanai vai arī kādu citu problēmu novēršanai, kuras bija izraisījis stiprais sals. Aptuveni pusē gadījumu automašīnu nācies evakuēt, lai novērstu radušās problēmas specializētā servisā.

Parasti “Baltas” autopalīdzības dienestā tiek saņemti vien pāris šādi pieteikumi ik dienas, norāda “Baltas” Atlīdzību daļas direktora vietnieks Ingus Savickis. “Baltas” sadarbības partneris Latvijas Automoto biedrība, kurš nodrošina tehnisko palīdzību uz ceļa KASKO klientiem, atzīst, ka lielākā daļa problēmu, pazeminoties gaisa temperatūrai zem mīnus 20 grādiem, rodas nepietiekoši uzlādēta vai jau nolietota akumulatora dēļ. Ja vēl automašīna ir vecāka gadu gājuma un tā dzinējam ir vājāka kompresija, dažkārt palīdzēt nevar pat izplatītā “piepīpēšanas” metode, bet vienīgais risinājums ir transportēšana uz servisu.

Ar problēmām saskaras arī tie autovadītāji, kuriem raizes rada sliktas kvalitātes dīzeļdegviela, vai kuri brauc reti, un kam mēdz gadīties, ka bākā ir palikusi dīzeļdegviela no vasaras. Dīzeļdegvielā, kas neatbilst lietošanai aukstā laikā, temperatūrai pazeminoties, sāk veidoties parafīna kristāli, kas aizsprosto sprauslas un filtrus degvielas padeves sistēmā, kā rezultātā dzinēju iedarbināt nav iespējams. Arī šādos gadījumos var līdzēt tikai transportēšana uz servisu.

Kā citas aktuālākās problēmas, ar ko šajā aukstajā laikā saskaras Latvijas autovadītāji, tiek minēti dažādi automašīnas elektronikas īssavienojumi, ko rada sals, durvju atslēgu aizsalšanu un automātisko ātrumkārbu bojājumus. Tāpat arī problēmas rodas tiem autovadītājiem, kuri neizmanto aukstam laikam piemērotu logu tīrāmo šķidrumu, tādējādi apdraudot savu un arī pārējo satiksmes dalībnieku drošību. Aukstam laikam nepiemērotais logu tīrāmais šķidrums sasalst, un autovadītājs nevar nodrošināt pienācīgu redzamību tumšajā ziemas laikā, radot papildu risku uz ceļa.

Autovadītājiem, lai sagatavotos aukstākiem laika apstākļiem, tiek ieteikts regulāri pārbaudīt akumulatora stāvokli, lietot tikai ziemas dīzeļdegvielu un katram gadījumam izmantot speciālas piedevas dīzeļdegvielai, kā arī lietot ārējai temperatūrai atbilstošu logu mazgājamo šķidrumu.

***

Interneta resursa apmeklētājs jautā par vieglāku automašīnas iedarbināšanu ziemas apstākļos:

Jautājums: Labdien! Uznāca sals un sākās problēmas ar auto iedarbināšanu. Piemēram, dīzelis BMW 525 ar Deta senator akumulatoru (100Ah) – pastāvēja 2 dienas pagalmā un tad knapi pieleca. Otrā dienā iedarbināšana izdevās jau veiksmīgāk, jo vairākkārtīgi uzsildiju kvēlsveces. Vai es rīkojos pareizi un kas vēl būtu jādara?

Atbilde: Komentāru uz šo jautajumu sniedz auto eksperts un “Aura Auto” valdes loceklis Ainars Bašķis:

Lai izsmeļoši uz šādu jautājumu atbildētu, būtu jāizstāsta akumulatoru uzbūve un īpatnības, degvielas padeves sistēmas zemspiediena sadaļas īpatnības, degkameras karbonizācijas īpatnības utt. Tāpēc īsi visgodīgākā atbilde ir – kārtīgi uzlādējiet akumulatoru, kas būtu tomēr jāizdara 1 reizi pirms ziemas iestāšanās. Un, ja arī tad ir problēmas ar iedarbināšanu – par ļaunu nenāktu aizdoties uz servisu pie speciālista. Divreiz kvēlsveci sildīt nav nepieciešamības. Ja ar pirmo mēģinājumu nepielec, nevajag ilgi „zāģēt”. Kā arī – neaizmirsīsim izspiest sajūgu! Lai veicas!

Un vēl savā pieredzē un ieteikumos par dīzeļautomašīnas iedarbināšanu ziemas apstākļos ar mums labprāt padalījās Latvijas Lietotu automobiļu tirgotāju asociācijas prezidents un automašīnu tirdzniecības uzņēmuma SIA “Pro Vento” direktors Uģis Vītols:

Bargs ziemas sals būtībā ir ļoti nopietns pārbaudījums visiem automašīnas dzinēja un elektriskās sistēmas mezgliem. Te nav iespējams aprobežoties ar vienu zelta padomu, kas līdzētu visiem dīzeļdzinēja automašīnu īpašniekiem bargos ziemas apstākļos. Jāņem vērā vairāki tehniskie faktori.

1) Akumulators – Jāsāk ar to, ka vispirms jau automašīnas akumulatoram ir jābūt ar rūpnīcas tehniskajām prasībām atbilstošu akumulatora ietilpību ampērstundās. Konkrēti minētajam BMW dīzelim 100 Ah akumulators ir pavisam atbilstošs. Vēl ļoti būtiski ir nepirkt akumulatoru tikai akli skatoties uz ampērstundu skaitu – ne mazāk svarīgs ir arī tā saucamais starta strāvas stiprums, ko Eiropā apzīmē ar EN marķējumu un to izsaka ampēros (piemēram, 510A {EN}).Ja starta strāvas impulsa stiprums būs neatbilstošs konkrētā dzinēja vajadzībām, aukstajā ziemā, kad visi mehānismi ir “stīvi”, tad akumulators gluži vienkārši nevarēs normāli pagriezt starteri.

2) Akumulatora nosēšanās – Akumulators pats no sevis parasti “nebeidzas” un nenosēžas. Visbiežāk pie vainas tam, ka pēc ilgākas stāvēšanas akumulators nespēj iegriezt starteri, ir strāvas noplūde elektrosistēmā. Ziemas salā varbūt, piemēram, slēdzītis nenostrādā un kaut kur uz nakti salonā vai bagāžniekā paliek iedegta apgaismojuma lampiņa. Bet tik pat labi ir nācies saskarties arī ar pavisam niecīgām strāvas noplūdēm (īssavienojumu), piemēram, kādā elektrosistēmas vadības blokā. Pastāv auto dienu divas un viss – akumulators nosēdies.

3) Kvēlsveces – normāla stāvokļa kvēlsvecēm vairākkārtīga sildīšana nav nepieciešama. Ja kvēlsveces ir nolietojušās, tad vairākkārtīga to sildīšana pirms darbināšanas var līdzēt vien par mata tiesu. Kaitēt tas nekaitēs, ja nu vienīgi radīs papildus slodzi akumulatoram pirms dzinēja iedarbināšanas.

4) Pareiza un kvalitatīva dzinēja eļļa – Ja dzinējā esošā eļļa ir ar neatbilstošu viskozitātes pakāpi vai tā nav sen mainīta un tādējādi lielā aukstumā tā kļūst ļoti bieza – arī šādā gadījumā pastāv paaugstinātas grūtības “stīvo” dzinēju iekustināt.

5) Starta gāzes aerosols – Visbeidzot, vismaz man pašam ziemā dīzeļdzinēja auto iedarbināšanai lieti noder tā saucamā starta gāze, kuru jāiepūš dzinēja gaisa padeves sistēmā. Respektīvi, ja ir iespējams, mazliet noņemam gaisa pievada cauruli pirms dzinēja ieplūdes, un ļoti mērenā devā iepūšam tajā šo starta gāzes aerosolu. Tā ir ēteriska viela/gāze, kas spēj uzliesmot pie zemākas temperatūras un spiediena. Līdz ar to dzinējam starta momentā ir mazliet vieglāk iekustēties. BET būtiski ir neiepūst šo gāzi par daudz!!! Jo tas var radīt pārlieku lielu starta sprādzienu, radot pretēju atsitiena efektu un neļaujot dzinējam pareizi uzsākt savu darbu. Es parasti pūšu šo aerosolu maksimums sekundes ilgumā.

Lūk, tāds ir to dažādo tehnisko faktoru kopums, ko es no pieredzes varu ieteikt, kas būtu jāzina un jāņem vērā aukstā ziemā cenšoties iedarbināt savu auto. Visi šie faktori (izņemot kvēlsveces) ir attiecināmi kā uz dīzeļdzinējiem, tā arī uz benzīndzinējiem.

Un nesekmīgi cenšoties iedarbināt savu auto būtu pēc dzirdes un procesiem jācenšas saprast, kas tad īsti ir par vainu – vai akumulators ir par vāju un nespēj iegriezt normāli starteri, vai arī pats dzinējs negrib īsti pielekt. Tad jau arī neveiksmes gadījumā var vieglāk atrast problēmas cēloni. Lai jums izdodas!

Publikācija no interneta.

Carnet


Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

Kategorijas

%d bloggers like this: