Posted by: Auto Galvu Remonts | 02/05/2011

Padomi drošai braukšanai vasarā

Vasarā dienas ir gaišākas un pārvietoties ar auto ir daudz vieglāk nekā ziemā. Tā vien šķiet, ka nekas nevar ierobežot izbaudīt braukšanas prieku.

Taču nav nemaz viss tik bezrūpīgi. Vasarā, kā jau vasarā – te saule spīd acīs, te ik pa brīdim uzlīst lietus. Eksperti norāda, ka saule, lietus un migla ir būtiskākie faktori, kas traucē braukt ar automašīnu vasaras sezonā

Tāpēc, lai šīs dabas parādības nesāktu ietekmēt braukšanas drošību, aicinām autovadītājus laicīgi sagatavoties un izvērtēt šos padomus, ko piedāvā Drošas braukšanas skola.

Saule

Saule visvairāk traucē apmēram stundu pēc uzlēkšanas un dažas stundas pirms rietēšanas, brīdī, kad saule atrodas netālu no horizonta un spīd autovadītājiem tieši acīs. Taču ja diena ir saulaina, visas dienas garumā tās stari atspīd no visām pusēm.

Šādos gadījumos palīdz vienīgi saulesbrilles. Autovadītājām vispiemērotākās ir saulesbrilles ar polarizētajām lēcām. Tās novērš apžilbšanu no visām gaismu atstarojošām virsmām – ūdens, smiltīm, asfalta, kā arī nodrošina augsta kontrasta redzamību un aizsargā pret UV starojumu.

No drošas braukšanas viedokļa tas ir ideālākais risinājums, jo vairs nežilbina tikko notīrītais panelis (tas kļūst „matēts”), kā arī citu automašīnu priekšējie un aizmugurējie stikli, Jūs varat redzēt, ko dara pretimbraucošās mašīnas šoferis, gan redzēt situāciju uz ceļa cauri priekšā braucošo mašīnu logiem, laicīgāk novērtēt situāciju un pieņemt lēmumus.

Taču, izvēloties saulesbrilles, jāpievērš uzmanība arī to spējai aizsargāt pret UV starojumu. Vislabāk, ja briļļu lēcām ir maksimālā aizsardzība, ko apzīmē ar UV400. Kļūdains ir uzskats, ka jāizvēlas brilles ar vistumšākajiem stikliem.

Varētu likties, ka aiz tumšajiem stikliem acis ir pasargātas, taču samazinās kontrasts un līdz ar to – arī redzamība. Lietojot īpaši tumšas brilles, pēc ienākšanas no āra telpā vai otrādi, acīm ir jāpielāgojas citam gaismas režīmam, taču tas rada papildu slodzi un acis ātri vien nogurst.

Arī dažādu pētījumu rezultāti apliecina, ka polarizētās lēcas ievērojami samazina ceļa negadījumu  iespējamību. Ja aktīvi sekojiet saulesbriļļu modei un tām, kuras pašreiz valkājat, nav polarizētā pārklājuma, braucot ar automašīnu tomēr vajadzētu lietot polarizētas.

Savukārt šoferiem, kuri lieto optiskās brilles, ir iespējams iegādāties uz esošajām brillēm viegli uzmontējamas aizveramas/atveramas klapītes ar polarizētajām lēcām.

Diemžēl, braucot ar mašīnu, pret sauli īpaši nepalīdz fotohromās lēcas vai tā dēvētie hameloeoni, jo automašīnas priekšējais stikls aiztur saules ultravioleto starojumu, tādēļ lēcas nekļūst pietiekami tumšas un nepasargā no apžilbšanas.

Lietus

Viens no pamatuzdevumiem lietus laikā ir vienmērīga, plūdena vadības sviru lietošana. Strauja gāzes vai bremžu lietošana, strauja stūrēšana var novest pie saķeres zudumiem, kas lietus laikā ļoti grūti atjaunojas.

Protams, tā nav vienīgā problēma, ko lietus var sagādāt autovadītājiem. Tas ierobežo arī redzamību caur automašīnas stikliem uz spoguļiem. Pavasarī priekšējo stiklu vajag nomazgāt no ziemas ķīmijas ar kādu speciālo logu mazgāšanas šķidrumu. Tāpat nepieciešams kārtīgi attaukot un vajadzības gadījumā nomainīt arī logu slotiņas.

Lietus laikā logi ir pastiprināti jāapsilda, novēršot logu svīšanu. Ja automašīnā ir iespējama spoguļu apsilde, tad noteikti izmantojiet to – īpaši lietus laikā, lai uzlabotu redzamību mašīnas aizmugurē.

Autovadītājiem jāatceras, ka ātrums jāsamazina tieši proporcionāli lietus intensitātei un ūdens daudzumam uz ceļa. Rūpīgi jāseko līdz, lai apgrūtinātā redzamība netraucētu vadīt auto.

Reizēm labākais risinājums ir apstāties un nogaidīt līdz lietusgāzes beigām. Protams, ieslēdzot avārijas gaismas un nostājoties pēc iespējas tālāk no nomales vai stāvlaukumā.

Ja tomēr turpiniet braukt, rēķinieties, ka jebkurš ūdens daudzums ir starpslānis starp riepu un ceļa segumu, un tas samazina saķeri. Līdz ar to ir jāpalielina distance līdz priekšā braucošajai automašīnai. Lielāka distance dod vēl dažas sekundes laika reaģēt uz kādu nestandarta situāciju – apbraukt peļķi, piebremzēt, izvairīties no šķēršļa…utt.

Uz daudziem Latvijas autoceļiem ir smago mašīnu iebrauktas rises, kas lietus laikā pildās ar ūdeni un ir grūti noteikt peļķes dziļumu, tādēļ pēc iespējas jāmēģina atrast citu braukšanas trajektoriju. Īpaši piesardzīgiem jābūt apdzenot, vai mainot braukšanas joslu, jo rodas akvaplanēšanas risks.

Arī lietus laikā lieliski noder polarizētās saulesbrilles. Īsi pēc lietus gāzēm, peļķes kļūst kontrastainas, tas būtiski traucē uztvert uz ceļa notiekošo. Savukārt polarizētās brilles atspulgu absorbē.

Migla

Migla ir ļoti mānīgs faktors, jo pat īsā ceļa posmā miglas „biezums” var būtiski mainīties.

Izvēloties ātrumu, mēģiniet parēķināt – redzamību un to, cik metrus ar izvēlēto ātrumu nobraucat 1 sekundē (aptuvenā formula: braukšanas ātrums dalīts ar 10 reiz 3).

Jārēķinās, ka vidējais reakcijas laiks ir apmēram 1 sekunde, kā arī, analizējot ceļa segumu, jārēķina bremzēšanas ceļa garums.

Publikācija no interneta.

What Car?


Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

Kategorijas

%d bloggers like this: