Posted by: Auto Galvu Remonts | 05/12/2011

Tev būs ziemā savu auto iedarbināt!

Mūsu ziemas ir nopietns pārbaudījums automobiļiem, īpaši tiem, kuri savus labākos laikus jau pārdzīvojuši. Atkušņa strauja pāreja salā var sagādāt nepatīkamu pārsteigumu, jo uzticamais braucamrīks pēkšņi vairs nav iedarbināms…

Tādās reizēs steidzīgais niķīgā auto īpašnieks izmisīgi turpina startēt, kamēr akumulators nosēžas, un ir skaidrs, ka bez palīdzības vairs neiztikt. Tādēļ, lai akumulatoram būtu vieglāk, iedarbinot mašīnu lielā salā, ieteicams izspiest sajūgu. Tā starteri var atvieglot no papildu slodzes iegriezt arī stīvās eļļas bremzētos ātrumkārbas zobratus. Ja dzinējs neierūcas ar pirmo mēģinājumu, pirms nākamā vērts nedaudz atpūsties. Ilgstoša startēšana bez pārtraukuma akumulatoram ir vien nevajadzīga pārpūle.

temperatūru maiņu rezultāts

Piepīpēšana

Ja nu tomēr baterija ir nosēdusies, atliek tikai divas iespējas – vai nu no citas mašīnas piepīpēt ar vadiem, vai arī mēģināt iedarbināt ievelkot. Automobiļu akumulatoru vadiem svarīgākais parametrs ir kabeļu šķērsgriezuma diametrs, kā arī knaibļu un to stiprinājumu kvalitāte. Tirdzniecībā pieejami arī visai apšaubāmas kvalitātes vadi, kuri savu uzdevumu nespēj veikt, it īpaši lielāku motoru iedarbināšanai.

Parasti vadus pievieno pie akumulatoru attiecīgajām klemmēm, taču pareizāk ir mīnus vadu stiprināt pie devēja baterijas mīnus klemmes, bet ņēmējam – dzinējam pie masas. Turklāt moderno mašīnu dzinējus, dodot piepīpēt, ir jāizslēdz, jo pretējā gadījumā pastāv iespēja sabojāt elektrosistēmu.

Ievilkšana

Vēl var mēģināt auto iedarbināt ievelkot. Speciālā trose noder arī, ja tomēr jātiek līdz darbnīcai vai vienkārši jāizpalīdz kādam nelaimē nonākušam kolēģim. Vienīgi jāatceras, ka mašīnas, kurām ir automātiskā ātrumkārba, ar ievilkšanu iedarbināt nevar. Turklāt automātus drīkst vilkt tikai kādus pārdesmit kilometrus un nelielā ātrumā, jo, dzinējam nedarbojoties, automātiskā ātrumkārba neeļļojas, un tad to var viegli sabojāt. Visērtākie ir elastīgā pinuma auto vilkšanai paredzētie striķi, kas nopērkami katrā degvielas uzpildes stacijā. Tie paši saraujas, tāpēc virsū uzbraukt grūtāk, jo veiksmīgai auto vilkšanai kaut kādas iemaņas tomēr ir nepieciešamas – gan tam, kurš velk, gan tam, kuru velk. Galvenais ir izvairīties no straujiem rāvieniem, jo tad var saplēst pat visstiprāko trosi vai stiprinājumu.

Elektriskie sildītāji

Lai rītos nodrošinātu komfortablākus apstākļus un ietaupītu laiku, atvieglojot dzinēja iedarbināšanu aukstumā un arī palielinot motora resursu un samazinot degvielas patēriņu, ir izdomāti tā sauktie iepriekšsildītāji.

Salīdzinoši vienkāršākie un tāpēc arī pieejamākie, ko var izmantot dzinēja iedarbināšanas atvieglošanai, ir motora uzsildīšanas spirāles. Šis paņēmiens ir ļoti populārs Skandināvijā, un bieži vien no turienes nākušām mašīnām priekšdaļā redzami elektrības kontaktslēdži. Pirmsstarta sildītājs uzsilda automobiļa dzinēju un salā gan atvieglo iedarbināšanu, gan paildzina motora mūžu, jo, kā zināms, aukstais starts mašīnas sirdij nav visai veselīgs. Katrs šāds starts jeb iedarbināšana salā motoram nodiluma ziņā ir pielīdzināms vairākiem tūkstošiem nobrauktu kilometru. Turklāt uzsildīts dzinējs patērē mazāk degvielas un mazāk piesārņo apkārtējo vidi.

Vienkāršākie sildītāji, kas maksā tikai pārdesmit latu, ir jāpieslēdz sadzīves elektrosistēmai, un motoram būs nodrošināta normāla temperatūra. Pirmsstarta sildītājus var aprīkot ar dažādām papildierīcēm – taimeriem, slēdžiem un tālvadības pultīm, taču no praktiskā viedokļa interesantākais aprīkojums ir mašīnas salona sildītājs – vējstikla atkausētājs.

Pats vienkāršākais motora sildītājs sastāv no sildelementa un vadu komplekta. Atkarībā no auto modeļa to iemontē vai nu dzinējā, izņemot tehnoloģiskā urbuma aizbāzni, vai dzesēšanas sistēmas cauruļvadā, vai piestiprina pie motora bloka. Tādā veidā iespējams uzsildīt motora dzesēšanas šķidrumu. Process notiek pavisam vienkārši, stāvvietā pieslēdzot kontaktu 220 voltu strāvas tīklam un iestatot taimeri, kad sildītājam jāsāk darboties.

Nākamais līmenis ir motora sildītājs, papildināts ar salona sildītāju, kurš no rīta ieslēdzas taimera noliktajā laikā, apmēram stundu pirms plānotā brauciena, un uzsilda automašīnas salonu, kā arī atkausē aizsalušo vējstiklu. Salona sildītāju piestiprina pie vadītāja blakussēdētāja sēdekļa tā, lai siltā gaisa plūsma būtu pavērsta pret vējstiklu.

Vēl viens aukstā ziemā noderīgs elektriskā sildītāja papilaprīkojuma elements ir akumulatora lādētājs, kas katru nakti automātiski parūpējas, lai baterija nākamajā rītā ir maksimālā kondīcijā. Lādētājs iebūvēts nelielā kārbiņā, kuru iemontē motortelpā.

Autonomie sildītāji

Augstāku komforta līmeni nodrošina autonomie sildītāji. Tie pie mums nav izplatīti salīdzinoši augstās cenas dēļ (atkarībā no aprīkojuma līmeņa – sākot ar pustūkstoti latu un beidzot ar gandrīz trīsreiz lielāku summu). Autonomos sildītājus iedala gaisa un šķidruma ierīcēs. Gaisa sildītāji ņem to no apkārtējās vides vai salona, silda un novada salonā, nepieciešamības gadījumā – kravas telpā. Gaisa sildītājs darbojas ar mašīnā izmantojamo degvielu neatkarīgi no dzinēja siltuma režīma. Kaut kas līdzīgs savulaik bija “zapiņiem”, tikai ļoti bēdīgā izpildījumā. Modernie sildītāji ir aprīkojami ar smalku elektroniku un to darbību var programmēt.

Autonomos šķidruma sildītājus pievieno mašīnas dzinēja dzesēšanas sistēmai. Tā vienlaikus, uzsildot motoru, caur ventilācijas sistēmu var apsildīt mašīnas salonu. Ar elektroniskās vadības palīdzību var regulēt apsildes intensitāti un darbības režīmus. Šos sildītājus var ieprogrammēt tā, ka no rīta noteiktā laikā vajadzīgajā temperatūrā būs uzsildīts gan mašīnas salons, gan dzinējs. Iespējama arī tāda lepna opcija kā vadība ar mobilā telefona starpniecību. Tātad visprestižākajā variantā šāda sildītāja darbība varētu būt sekojoša: aukstā ziemas rītā automobiļa īpašnieks nosūta mašīnai īsziņu, lai tā steigšus uzsilda auto salonu, atkausē aizsalušos logus un uzsilda arī dzinēju. Pēc kādas pusstundas vadītājs jau var kāpt siltā mašīnā, viegli iedarbināt dzinēju un bez liekas kavēšanās doties ceļā. Vairākiem jauno modeļu auto šādu sildītāju jau iespējams pasūtīt kā papildaprīkojumu.

Publikācija no interneta

Guntars Pulss


Responses

  1. Es nezinu vai mulkigs jautajums vai ne, bet vai dizeli ar manualo atrumkarbu drikst ievilkt uz aizmuguri? Esmu dzirdejis ka nedriksot no viena drauga bet vinjsh nemaceja paskaidrot kapec.

    • Īsti nav skaidrs kādēļ tas jādara tieši uz aizmuguri.
      Idejiski ievilkt, tā lai auto iedarbinās, ir iespējams uz abām pusēm. Tomēr ieteiktu tradicionālo versiju – uz priekšu.


Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

Kategorijas

%d bloggers like this: