Posted by: Auto Galvu Remonts | 21/12/2011

Autonomā apsilde – iekāp jau siltā salonā

Kad uzsnigs pirmais sniegs, autovadītāji no rīta, ieraugot savu spēkratu, sāks gudrot, kur ir ieziemots logu skrāpis vai tīrāmā slotiņa. Kad tā beidzot atrasta kādā garāžas nostūrī vai citur un kad beidzot logi notīrīti no sniega vai ledus kārtas, būs jau nozagts krietns sprīdis no ierastā laika ceļa mērošanai līdz darbam. Un kur vēl dzinēja un salona uzsilšanas gaidīšana drebinoties. Bet par iepriekšminēto varam aizmirst, ja automobilis aprīkots ar autonomo apsildes ierīci.

Autonomās apsildes ierīces gadījumā varat aizmirst par logu skrāpjiem, jo logu stikli no ledus tiks atkausēti jau pirms brauciena, turklāt, iesēžoties salonā, iekšā būs jums jau ierastā gaisa temperatūra. Pasteidzoties stāstījumam pa priekšu, iespējams arī motors jau startā būs tā darbībai optimālā darba temperatūrā, ja izvēlēta sarežģītāka autonomā apsildes ierīce.

webasto thermo top

Pamatā autonomās apsildes ierīces iedalāmas divās grupās pēc diviem dažādiem kritērijiem – šķidruma vai gaisa autonomajos sildītājos, kā arī autonomo enerģijas avotu un no tradicionālās elektrorozetes darbināmajos sildītājos.

Šķidruma autonomās apsildes ierīces ir sarežģītākas un attiecīgi arī dārgākas, jo uzsilda ne tikai automobiļa salonu, bet arī dzinēju līdz tā optimālajai darba temperatūrai. Savukārt gaisa autonomās ierīces pūš tikai siltu gaisu – šādi aparāti ir ne tikai lētāki, bet tādus biežāk izmanto komercautomobiļos vadītāja kabīnes vai kravas telpas apsildīšanai, kā arī mikroautobusi papildus apsildei (kravas un pasažieru).

Otrs kritērijs autonomo apsildes ierīču klasificēšanai, kā jau iepriekš minējām, ir pēc izmantotā enerģijas avota – autonomā vai no tradicionālās elektrorozetes. Autonomā enerģijas avota gadījumā sildītājs izmanto benzīnu vai dīzeli, tāpat kā attiecīgā spēkrata dzinējs, bet sildītāji no tradicionālās rozetes būs piemēroti tiem, kuriem spēkrats atrodas garāžā vai vienkārši pie privātmājas, kur ērti piekļūt elektrorozetei.

No elektrorozetes darbināmi sildītāji Latvijā pieejami, piemēram, zviedru “Calix” un norvēģu “DEFA”, kas atkarībā no komplektācijas maksā, sākot ar 100 latiem. Tas ietver vadu un pašu sildītāju (var pievienot arī taimeri, akumulatora lādētāju u.c.), ko novieto zem motora, un tas sasilda tajā esošo šķidrumu. Rezultātā jau pēc dzinēja iedarbināšanas, aktivizējot automobiļa ventilācijas sistēmu, uzreiz būs pieejams siltais gaiss. Papildus var pievienot arī salona elektrosildītāju, kas pūš siltu gaisu. Pilna komplekta cena var sasniegt līdz pat 500 latu.

Tomēr komfortablākas, bet reizē arī krietni dārgākas ir autonomās apsildes ierīces, kas tiek iebūvētas automobilī un darbojas ar degvielu. Lai arī šāda ierīce degvielu ņem no kopējās degvielas tvertnes, tā darbojas neatkarīgi no spēkrata dzinēja.

Šķidruma autonomie sildītāji tiek aktivizēti ar kādu no vadības ierīcēm (taimeri, pulti, mobilo tālruni – atkarībā no ierīces specifikācijas), pēc kā sildītājs uzkarsē auksto dzesēšanas šķidrumu, kas plūst uz automobiļa dzinēju un apkures krāsniņu, no kuras ar ventilatoru siltais gaiss tiek pūsts salonā.

Atkarībā no attiecībās vides temperatūras, sildīšanas process aizņem 15 līdz 30 minūtes, patērējot aptuveni 0,15-0,3 litrus degvielas. Jāņem vērā, ka šis patērētais degvielas daudzums braucot savā ziņā tiek kompensēts. Proti, pēc dzinēja uzsildīšanas līdz tā optimālajai darba temperatūrai jau startā, motors patērē mazāk degvielas, nekā braucot jau no sākuma ar aukstu.

Runājot par šāda tipa autonomajiem sildītājiem, pat nezinātāji būs dzirdējuši par “Webasto”, kas ir viena no populārākajām firmām šajā jomā. Turklāt ir autoražotāji, kas jau no rūpnīcas piedāvā “Webasto” autonomos sildītājus. Tomēr Latvijā šajā jomā tiek pārstāvēti arī tādi zīmoli kā vācu “Eberspächer”, čehu “Ateso” u.c. Šāda tipa iekārtas maksā no aptuveni 500 līdz 1500 latiem atkarībā no markas, jaudas un komplektācijas.

Lai arī vairumam varētu šķist, ka autonomais sildītājs ir sezonāla rakstura ierīce, tomēr to var izmantot arī vasaras karstumā. Proti, ar kādu no vadības ierīcēm iespējams aktivizēt salona ventilatoru, kas iekšā pūtīs āra gaisu, neļaujot automobiļa salonam saulē uzkarst.

Piedāvājam noskatīties skaidrojošu video ar “Webasto” autonomās apsildes darbības principu.

Publikācija no interneta.

delfi


Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

Kategorijas

%d bloggers like this: