Posted by: Auto Galvu Remonts | 26/04/2013

2013. gada moto sezonas atklāšana…

…ir klāt! Rīt dimdēs zeme!

Bet, kam nav nekā tam noder šis:

***

Praktiskas idejas: Kā pirkt lietotu moci!

Lietotas tehnikas pirkšanā vienmēr ir loterijas elements, taču, zinot spēles noteikumus, no zaudējumiem var izvairīties. Motogrāfs skaidro, kā atrast drošu pirkumu.

Pirkt lietotu moci nav slikta ideja – ietaupot krietnu summu, var tikt pie pieklājīgas tehnikas. Lietots mocis ir arī loģisks pirmā moto divriteņa pirkums vai papildinājums jau esošajam. Taču jo vairāk noskatītais eksemplārs noskrējis, jo rūpīgāk jānovērtē tā tehniskais stāvoklis. Lai neiznāk, ka jāiegulda divtik vairāk nekā jau samaksāts.

Un runa nav tikai par defektiem, bet arī par dilstošo daļu nolietojumu. Piemēram, riepu komplekts maksā ap Ls 150, bremžu disku pāris ap Ls 200. Ja visa nauda jau iztērēta moča iegādei, sezona var beigties nesākusies. Turpinājumā soli pa solim, kā veikt pārbaudi.

1. Vizuālais novērtējums

Pirmais solis uz drošu investīciju ir vizuālais novērtējums! Sāciet ar riepām: vai protektora dziļums ir pietiekams, vai nodilums vienmērīgs. Tālāk – bremžu diski (minimālais biezums norādīts uz pašiem diskiem) un bremžu kluči. Novērtējiet ķēdi – ja tā stāv zigzagā, bojāti posmi. Ja uz lielā zobrata ķēdi var pacelt par vairāk nekā 5 mm, tā savu mūžu ir nokalpojusi. Zobratu zobiem ir jābūt redzamiem virs ķēdes rullīšiem.

Rāmja pārbaude: pārliecinieties, ka tajā nav plaisu vai citu deformāciju. Novērtējiet motora vākus, kas pirmie cieš kritienos.

Stāvošam motocikla pārbaudiet riteņu brīvkustību uz asīm, riteņiem nav jākustas. Atslogojot priekšējo dakšu (ar paceltu riteni), pārbaudiet, vai nav brīvkustībs dakšas štokos. Pārliecinieties, vai nesulo dakša un amortizators. Nospiežot priekšējās bremzes, pašūpojiet motociklu uz priekšu un atpakaļ: ja rāmja galvā,  kur tas savienots ar dakšu, atskan klakšķi, bojāti gultņi. Visdrīzāk tas nozīmē, ka iepriekšējais īpašnieks nesamērīgi aizrāvies ar braukšanu ratā. Novērtējiet, vai nav šķība stūre.

Pārbaudiet gaismas tehniku: tuvās/tālās gaismas, pagriezienu un avārijas rādītājus, bremžu signālus. Pārbaudiet, vai strādā pekas slēdzis (noslāpē motoru, ar ieslēgtu pārnesumu). Ieskatieties ar lukturīti degvielas bākā – vecākām metāla tvertnēm mēdz būt problēmas ar rūsu, kas aizdambē karburatoru.

2. Statiskais tests

Ideāli, ja motors pirms izmēģinājuma ir auksts. Ja pēc starta motors strādā raustoties, var būt problēmas ar nevienmērīgu kompresiju cilindros un izregulējušamies karburatoriem. Ja izplūdes dūmi ir balti, gar galvas blīvi cilindrā ieplūst dzesēšanas šķidrums. Ja melni, tad nepareizi strādā karburatori. Vēl jāpārbauda, vai motoram nav tehnisko šķidrumu – eļļas un dzesēšanas šķidruma – noplūdes.

3. Tests gaitā

Locīts rāmis un piekares bojājumi: sarunājiet draugu, lai pabrauc aiz jums – lai viņš novērtē, vai riteņi ir uz vienas ass un vienā plaknē. Otrkārt, pēc ieskriešanās palaidiet vaļā stūri: ja mocis neripo taisni, kaut kas nav kārtībā – locīts rāmis vai deformēta piekare.

Bremžu defekti: ieskrienieties un lēzeni nobremzējiet. Ja bremžu svirā jūtama pulsācija, iespējams, bojāti bremžu diski.

Pārnesumkārba un sajūgs: ieteicamā procedūra ir vairākas reizes un pie dažādiem motora apgriezieniem ieslēgt visus pārnesumus uz augšu un atkal uz leju. Ja patvaļīgi ieslēdzas neitrālais pārnesums, kārbai būs defekts. Sajūgu var pārbaudīt, strauji paātrinoties: par izslīdēšanu liecina neadekvāti strauji augoši apgriezieni.

Vēl dažas noderīgas atziņas:

Izskatam ir nozīmē! Galvenie aizdomās turamie ir moči ar vai nu aizdomīgi perfektu vizuālo stāvokli (maskēti defekti), vai pavisam nolaisti. Skrāpējumi, bieza netīrumu kārta liecina, ka īpašnieks un kopta tehnika nav no viena teikuma.

Izieta CSDD skate ir vērtīga arī močiem. Pērkot auto, izieta tehniskā skate nereti tiek uztverta kā zināma garantija pieklājīgam tehniskajam stāvoklim. Taču tas attiecas arī uz motocikliem, kuru pārbaudes kļūst aizvien rūpīgākas.

Zinātāji ir jūsu rīcībā. Pat ja jums agrāk nav bijusi saskarsme ar motocikliem un tikai gatavojieties pirmajam pirkumam, nekautrējieties uzmeklēt dīleru servisus. Tur gadu garumā uzkrātā pieredze palīdzēs ātrāk identificēt problēmas un noteikt iespējamās izmaksas.

Publikācija no interneta.

motografs

 


Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

Kategorijas

%d bloggers like this: