Publicēja: Auto Galvu Remonts | 12/08/2013

Opel jaunais alumīnija trīscilindru turbodzinējs uzstāda augstus standartus

Tīrs, vienmērīgs un kluss: Opel pilnīgi jaunais trīscilindru motors savu pasaules pirmizrādi septembrī svinēs Frankfurtes starptautiskajā auto izstādē.

1.0 trīscilindru motors

1.0 trīscilindru motors

1,0 litru benzīna turbodzinējs ir ne vien videi draudzīgs, bet arīdzan uzstāda jaunus standartus klusas gaitas jomā starp visiem trīscilindru motoriem, jo trokšņu un vibrācijas rādītāju ziņā tas pārspēj pat daudzus četrcilindru agregātus.

Apveltīts ar 85 kW/115 ZS jaudu, šis motors, neskatoties uz tā nelielajiem gabarītiem, jau no 1800 līdz 4700 apgr./min nodrošina 166 Nm griezes momentu. 1,0 SIDI (Spark Ignition Direct Injection – dzirksteļaizdedzes tiešā iesmidzināšana) turbodzinējs viscaur savā darbības spektrā rada lielāku griezes momentu nekā ar līdzīgu jaudu, bet lielāku tilpumu apveltīti dzinēji. Savukārt degvielas ietaupījums ir uzlabojies par 20 % salīdzinājumā ar Opel pašreizējo 1,6 litru dabiskās vilkmes dzinēju.

12 vārstu 1,0 turbodzinējs ar jaunu sešpakāpju pārnesumkārbu tirgū parādīsies nākamgad – ADAM modelī. Tas būs pirmais jaunās trīs un četru cilindru benzīna līdz 1,6 litru tilpuma motoru saimes pārstāvis. Šī motora augstos efektivitātes rādītājus nodrošina tādas modernākās tehnoloģijas kā tiešā iesmidzināšana, pastāvīgi maināms vārstu atvēršanās laiks un īpaši viegls alumīnija cilindru bloks. Opel plāno, ka jaunā dzinēju saime nodrošinās iespaidīgu degvielas ekonomiju un CO2 emisiju rādītājus, kas būs ievērojami zemāki par 100 g/km.

“Radot šo mazo dzinēju, mēs ne tikai apņēmāmies samazināt degvielas patēriņu un CO2emisiju daudzumu, bet vēlējāmies arī nodemonstrēt to, ka trīs cilindri var būt tikpat klusi kā četri un pat vairāk,” norāda Dr. Matiass Alts (Dr. Matthias Alt), Opel Mazā tilpuma benzīna dzinēju nodaļas galvenais inženieris. “Mēs pievērsāmies parastajiem trīscilindru motoriem tik raksturīgajām trokšņu un vibrācijas problēmām un tagad esam pārliecināti, ka klienti būs patīkami pārsteigti par rezultātu. Šis ir ļoti dzīvīgs un kluss trīscilindru dzinējs, kas nodrošina patīkamu braukšanas baudījumu.”

Vācu inženiertehniskie risinājumi savā klasē vadošajai akustikai

Opel inženieri sāka darbu no baltas lapas, taču tas ļāva viņiem agregātā izmantot tādu pasākumu kopumu, kas palīdzēja samazināt tipiskās negatīvās gaitas īpašības, bez kurām ierasti trīscilindru uz ekonomiskumu tendētie motori līdz šim neiztika.

Augstspiediena alumīnija cilindru bloks ir veidots, lai novērstu izstarotās un pašas struktūras radītās motora skaņas, kā arī, lai iegūtu mazāku tā masu. Tāpat arī augstspiediena degvielas dozators un inžektori ir izolēti no cilindra, lai samazinātu pulsācijas tālāku novadīšanu, bet degvielas sūknim un vadam ir veikta speciāla apstrāde akustisko rādītāju uzlabošanai.

Liela nozīme klusas gaitas nodrošināšanā ir arī balansētājvārpstas uzstādīšanai kartera nosēdtilpnē. Vārpstas zobrati, kas griežas pretējos virzienos un kurus klusi griež ķēde ar uz iekšpusi vērstiem izciļņiem, darbojas ar sadales vārpstas ātrumu. Balansētājvārpstas masa ir tikusi precīzi optimizēta, lai novērstu trīscilindru motora darbības radītas vibrācijas.

Citi pasākumi trokšņu samazināšanai ietver: akustiski uzlabotus pārsegus motora augšai un priekšpusei, ieplūdes kolektoram un sadales vārpstas korpusam; sadales vārpstas izolāciju ar tērauda gultņiem; uz iekšpusi vērstus sadales vārpstas ķēžu izciļņus; turbo kompresoru ar zemu šņākoņas līmeni; un zemāk novietotu tērauda eļļas karteri.

Šo inženiertehnisko risinājumu rezultātā jaunais 1,0 SIDI Turbo ir ieguvis ne tikai vienmērīgāku gaitu nekā citi trīscilindru motori, bet ir pat klusāks nekā daudzi četrcilindru dzinēji. Piemēram, pilnas jaudas testu laikā tā trokšņu līmenis ar jebkuru pārnesumu ir zemāks nekā līdzīgas jaudas benzīna turbodzinējiem ar līdz pat 1,6 litru tilpumu. Tā uzlabojumi ir tik labi, ka ievērojami samazinājusies vajadzība pēc papildu salona skaņas izolācijas vai sarežģītiem motora stiprinājumiem un apakšrāmjiem.

Spēcīga jauda un griezes moments

1,0 SIDI Turbo atstāj neizdzēšamu iespaidu ar savu griezes momentu, kas ir lielāks nekā Opel pašreizējam 1,6 litru dabiskās vilkmes dzinējam ar tieši tādu pašu jaudu – 85 kW/115 ZS.

Inženieri ar juveliera precizitāti ir integrējuši izplūdes kolektoru alumīnija cilindra galvā, kas savukārt ir pavērsta uz ar ūdeni dzesētā zemas inerces turbokompresora pusi. Šī kompaktā konstrukcija nodrošina ātru spiediena padevi jaudīgam griezes momentam jau pie zemiem apgriezieniem. Maksimālais griezes moments 166 Nm no tikai 1800 apgr./min ir par gandrīz 30 % augstāks nekā rezultāts, ko pie līdzīgiem apgriezieniem spēj sasniegt 1,6 litru motors.

Sešu caurumu degvielas inžektori ir novietoti vidū virs katra virzuļa, lai tādējādi nodrošinātu efektīvu degvielas sadegšanu, bet dubultās izciļņu rindas ļauj mainīt vārstu atvēršanās ātrumu, ļaujot motoram labāk „elpot”. Tāpat zemāku degvielas patēriņu nodrošina arī eļļas sūkņa un izslēdzama ūdenssūkņa dubultais novietojums. Ja motora dzesēšanas šķidrums ir auksts, ūdens sūknis tiek atslēgts, lai tādējādi paātrinātu uzsilšanas fāzi.

Pilnīgi jauna un īpaši viegla sešpakāpju pārnesumkārba

1,0 SIDI Turbo tiks kombinēts ar pilnīgi jaunu sešpakāpju manuālo pārnesumkārbu, kas ir īpaši veidota darbībai ar vidējiem apgriezieniem. Ar savu tikai 37 kilogramu svaru tā ir par 30 % vieglāka nekā tās pašreizējā līdziniece. Turklāt tā ir arī ārkārtīgi kompakta – tās ass garums ir tikai 375 mm.

Jaunajā transmisijā līdz ar izcilu ātrumu pārslēgšanas kvalitāti, īsu sviras gājienu un mazu pārslēgšanai nepieciešamo spēku ir apvienoti daudzi uzlabošanas pasākumi, kas turpmāk būs sastopami visās Opel jaunākās paaudzes transmisijās. Tās būs pārnesumkārbas ar platiem, asimetriski veidotiem zobratiem un trīs konusu sinhronizatoriem pirmajam un otrajam pārnesumam, bet diviem konusiem trešajam un ceturtajam. Sinhronizators būs arī atpakaļgaitai.

Jaunā transmisija tiks izmantota vairākos mazās un subkompakto automobiļu klases Opel modeļos ar līdz pat 220 Nm griezes momenta motoriem. Lai panāktu optimālu rezultātu, ātrumu pārslēgšanas matricā ietilpst 12 pārnesumu skaitļu komplekti un septiņi galvenā pārvada pārnesuma skaitļi.

Nākamais solis Opel dzinēju atjaunošanas programmā

1,0 SIDI Turbo un tā sešpakāpju transmisija ir jaunākais Opel motoru klāsta atjaunošanas programmas solis. Tās ietvaros līdz 2016. gadam tiks radītas trīs jaunas dzinēju saimes un 13 jauni motori, tāpat šajā laikā tiks ieviestas arī vairākas jaunas pārnesumkārbas.

Programma aizsākās ar jaunu dzinēju ieviešanu vidējā izmēra benzīna un dīzeļdzinēju klāstā. Šiem 1,6 litru Turbo agregātiem tagad pievienosies 1,0 Turbo, kas kalpos par piemēru veselai mazu motoru saimei. Tie visi tiks ražoti GM jaunajā rūpnīcā Szentgotthard, Ungārijā. Tajā uz kopīga konveijera tiek ražoti gan benzīna, gan dīzeļdzinēji.

Jaunākās paaudzes Opel motori ir veidoti, lai piepildītu klientu pieaugošās vēlmes pēc mazākiem dzinējiem ar zemu degvielas patēriņu un CO2 emisiju daudzumu, vienlaicīgi nodrošinot lielākiem dzinējiem raksturīgo jaudu un kluso gaitu.

Publikācija no interneta.


Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Mainīt )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Mainīt )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Kategorijas

%d bloggers like this: